Do speciálního výzkumu Potraviny 2024 zaměřeného zejména na plýtvání potravinami a nákupní a spotřební chování českých občanů zařadilo letos CVVM i velký blok otázek týkajících se lokálních potravin. V rámci výzkumu jsme např. zjišťovali, jestli se respondenti zajímají o téma lokálních potravin, jestli tyto potraviny nakupují, a pokud ano, tak jaké, jak často, kde a proč. Věnovali jsme se také názoru respondentů na dostupnost lokálních potravin v místě jejich bydliště, překážkám, které jim brání, aby tyto potraviny kupovali častěji, nebo podpoře produkce lokálních potravin od různých územních celků. Odpovědi na výše uvedené otázky a mnoho dalších jsou tématem této tiskové zprávy.
- O téma lokálních potravin se v ČR zajímají téměř dvě pětiny (39 %) veřejnosti, naopak třípětinová většina (60 %) se spíše či vůbec nezajímá.
- Více než polovina (55 %) dotázaných uvedla, že alespoň občas lokální potraviny nakupuje, z toho 13 % často a 42 % občas.
- Více než tři pětiny (62 %) lidí upřednostní lokální potraviny alespoň občas. Další třetina (35 %) respondentů uvádí, že záměrně lokální potraviny téměř nikdy neupřednostňuje.
- Nejčastějšími důvody pro nákup lokálních potravin je předpoklad, že jsou čerstvější (17 %), lidé chtějí nákupem podpořit místní zemědělce (15 %), považují je za kvalitnější (13 %), chtějí podpořit vlastní region (12 %) nebo věří, že lépe chutnají (12 %).
- Mezi nejčastěji nakupované potraviny lokálního původu patří ovoce a zelenina, vejce a med.
- Necelé dvě třetiny (65 %) dotázaných by daly přednost lokální potravině, i kdyby byla dražší. Nejčastěji by byli lidé za lokální potravinu ochotni zaplatit maximálně o čtvrtinu více než za ekvivalent z dovozu.
- Pro osobní odběr lokálních potravin by byli lidé ochotni dojet nejčastěji do vzdálenosti menší než 20 km od svého bydliště (52 %). Pětina dotázaných (21 %) by si nicméně pro osobní odběr nebyla ochotna dojet vůbec.
- Názory na dostatečnou šíři nabídky lokálních potravin v místě bydliště a blízkém okolí jsou rozděleny přesně napůl, když nabídku 42 % lidí vnímá jako dostatečnou a stejný podíl 42 % naopak jako nedostatečnou, zbývajících 16 % zvolilo odpověď „nevím“.
- Ze sortimentu lokálních potravin lidem nejvíce chybí ovoce a zelenina (21 %), dále maso, ryby, uzeniny (13 %) a mléko a mléčné výrobky (6 %). Necelá pětina byly odpovědi, že žádná položka sortimentu dotázaným nechybí (19 %).
- Nejčastějším omezením pro častější nákupy lokálních potravin jsou z pohledu dotázaných úzce související nedostupnost, čas a složitější organizace nákupu.
- Podle absolutní většiny (91 %) dotázaných by se produkce lokálních potravin měla podporovat.
- Podporu produkce lokálních potravin od EU, ČR, kraje i mikroregionu, ve kterém dotázaní žijí, vnímají většinově jako nedostatečnou. Oproti výsledkům z roku 2020 se podíl lidí, kteří vnímají podporu jako dostatečnou, výrazně snížil, a to jak ze strany České republiky, krajů i mikroregionů.
- Největším problémem pro rozvoj produkce a prodeje lokálních potravin je podle české veřejnosti levná zahraniční konkurence (80 %), byrokracie (73 %) a konkurence velkých zemědělských podniků v ČR (72 %).
„Aktivita byla podpořena Strategií Akademie věd AV21 v rámci výzkumného programu „Potraviny pro budoucnost“. http://www.potravinyav21.cz/