Důvěra ústavním institucím - září až listopad 2022

NS_2209

V reprezentativním šetření CVVM SOÚ AV ČR byla v průběhu období od září do listopadu 2022 vybraným občanům položena otázka, zda důvěřují základním ústavním institucím.

Číst dál...

Občané o ekonomické situaci svých domácností – září až listopad 2022

NS_2209

V rámci svého šetření, které CVVM realizovalo v období od začátku září do začátku listopadu 2022, se zaměřilo na otázku, jak lidé vnímají současnou socioekonomickou situaci svých domácností. Konkrétně se dotázaní vyjadřovali k tomu, zda je pro ně obtížné vyjít s příjmy. Dále se pak šetření podrobněji věnovalo tomu, na které potřeby mají domácnosti ve svém rozpočtu dostatek peněz a na které nikoli.

Číst dál...

Životní spokojenost Čechů v průběhu času – Výzkum doby covidové a postcovidové

Projekt_Covid

Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v. v. i., se ve svém speciálním výzkumu realizovaném v rámci projektu „Výzkum doby covidové a postcovidové“ zaměřilo na téma životní spokojenosti. Cílem výzkum bylo zjistit, jak jsou v současnosti čeští občané spokojeni se svým životem a porovnat výsledky s jejich životní spokojeností v minulosti, respektive v budoucnosti.

Životní spokojenost českých občanů se v průběhu času nemění a celkově ji lze považovat za nadprůměrnou.

Životní spokojenost souvisí s dosaženým vzděláním, věkem, subjektivně hodnocenou životní úrovní a zdravotním stavem.

Číst dál...

Postoje české veřejnosti k potravinovému odpadu – Potraviny 2022

Potraviny_2022

V rámci speciálního výzkumu Potraviny 2022 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo postoje české veřejnosti k potravinovému odpadu (anglicky „food waste“). Respondentům bylo předloženo 22 výroků vztahujících se k různým dimenzím potravinového odpadu, u kterých měli na pětibodové škále rozhodnout, do jaké míry s nimi souhlasí či nesouhlasí.

Nejčastěji (82 %) respondenti souhlasí s výrokem, „když připravuji jídlo, dbám na to, abych využil vše, co lze“. Více než tři pětiny (62 %) lidí vyjádřily souhlas s výrokem, „mám špatné svědomí, když plýtvám jídlem“. Pro dvě třetiny (66 %) je rozhodujícím faktorem, zda jídlo vyhodit či nevyhodit, vzhled či zápach konkrétní potraviny.

Číst dál...

Způsob stravování, nakupování a chování české společnosti vzhledem k životnímu prostředí – Potraviny 2022

Potraviny_2022

Do speciálního výzkumu Potraviny 2022 jsme zařadili i několik otázek týkajících se šetrného chování k životnímu prostředí v souvislosti s nakupováním potravin nebo způsobu stravování. Pro českou veřejnost je při nakupování potravin jednoznačně nejdůležitější cena a následně složení, naopak nejméně důležitý je obalový materiál. Téměř tři pětiny (58 %) dotázaných alespoň občas kompostují. Mezi nejvíce používané metody patří kompostování na zahradě a hnědé popelnice (tzv. kompostejnery).

Číst dál...

Povědomí české veřejnosti o České federaci potravinových bank – Potraviny 2022

Potraviny_2022

Do speciálního výzkumu Potraviny 2022 CVVM SOÚ AV ČR zařadilo několik otázek týkajících se České federace potravinových bank (ČFPB).

O České federaci potravinových bank (ČFPB) dosud neslyšela nadpoloviční většina (51 %) české veřejnosti. Zbývajících 49 % dotázaných o ČFPB slyšelo, nicméně z nich pouze 6 % ví dobře, čím se zabývá, 28 % to ví zhruba a 15 % neví, čím se ČFPB zabývá.

Číst dál...

Vyhazování vzhledově nedokonalé zeleniny a ovoce jako jedna z forem plýtvání potravinami – Potraviny 2022

Potraviny_2022

Ve speciálním výzkumu Potraviny 2022 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k problematice plýtvání potravinami. Jedna část byla zaměřena na nákup vzhledově ne zcela dokonalého ovoce a zeleniny. 

Při zachování stejné ceny by si mezi zeleninou a ovocem, kde by byly nedokonalé a tvarově perfektní kusy vedle sebe, vybralo 65 % dotázaných tu dokonalou.

Číst dál...

Plýtvání potravinami, nákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2022

Potraviny_2022

Ve speciálním výzkumu Potraviny 2022 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k problematice plýtvání potravinami.

Téměř polovina (47 %) dotázaných považuje plýtvání potravinami za velký problém, podle dalších více než dvou pětin (44 %) plýtvání potravinami správné není, ale jsou tu aktuálnější problémy, které je potřeba řešit a pouze necelá desetina (9 %) české veřejnosti nepovažuje plýtvání potravinami za celospolečenský problém.

Číst dál...

Porozumění pojmům „Minimální trvanlivost“ a „Spotřebujte do“ – Potraviny 2022

Potraviny_2022

Do speciálního výzkumu Potraviny 2022 realizovaného CVVM SOÚ AV ČR byl zařazen blok otázek zaměřující se na obeznámenost české veřejnosti s pojmy „Minimální trvanlivost“ a „Spotřebujte do“.

Většina (73 %) české veřejnosti používá správně označení „Spotřebujte do…“ oproti tomu význam minimální trvanlivosti je méně jasný a téměř polovina (47 %) občanů mu přisuzuje stejný význam jako údaji „Spotřebujte do“. Pojmu „Minimální trvanlivost“ správně rozumí 46 % dotázaných. Od roku 2017 obeznámenost české veřejností s tímto pojmem roste.

Číst dál...

Pozvánka na konferenci Potravinový odpad: monitoring, prevence a příklady dobré praxe

Potraviny_2022

Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v. v. i., Vás srdečně zve na konferenci Potravinový odpad: monitoring, prevence a příklady dobré praxe, která se uskuteční v pondělí 24. října 2022 od 9:00 do 14:30 v budově Akademie věd ČR na Národní třídě 3, Praha 1 (sál č. 206)

Konference je realizována v rámci výzkumného programu Strategie AV21 Potraviny pro budoucnost. Více informací zde nebo v přiložené tiskové zprávě.

Číst dál...

Občané o inflaci a reálných příjmech – květen až červenec 2022

NS_2205

Výzkum CVVM, který probíhal od poloviny května do začátku července 2022, se zabýval problematikou pohybu všeobecné cenové hladiny, respektive míry inflace. Nejprve jsme všem dotázaným položili otázku týkající se vývoje reálných příjmů jejich domácnosti v uplynulém roce. Následně jsme se respondentů dotázali na hodnocení inflace v minulém roce a na to, jaký vývoj reálných příjmů předpokládají v letošním roce.

Číst dál...

PANEL4

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

fb logo soutwit logo sou

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: