DomovTiskové zprávyOstatníOstatní - RůznéNákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2025

Vnímaný vliv potravin na životní prostředí a postoje k obalovým materiálům – Potraviny 2025

Ve výzkumu Potraviny 2025 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k nakupování potravin, obalovým materiálům a preferencím týkajícím se nákupů. V této části výzkumu jsme se zaměřili na nákupní chování vzhledem k životnímu prostředí, nakupování podle či bez obalu nebo jak relevantní je pro české občany zvažovat dopad výroby potravin na životní prostředí.

 

Dvě pětiny (39 %) českých občanů se zajímají o problematiku obalů, ve kterých nakupují potraviny. Tři pětiny (60 %) uvádí opačný postoj.

Polovina (51 %) dotázaných se při nákupech potravin cíleně nevyhýbá žádnému z obalových materiálů, pokud se ale některému lidé vyhýbají, jde nejčastěji o plasty (31 %), druhým nejčastějším materiálem je hliník (12 %).

Nejpodstatnějším zohledňovaným hlediskem při nákupu potravin je stabilně cena, kterou zařadila na první místo téměř polovina (47 %) dotázaných. Následovalo složení (24 %) a původ potraviny (20 %). Nejméně podstatné jsou pro výběr způsob chovu/pěstování a obalový materiál výrobku.

Z aktivit domácností mířených na ochranu životního prostředí uvedli respondenti nejčastěji třídění běžného odpadu, což vždy nebo často praktikuje 92 % z nich. Na druhém místě je používání vlastní nákupní tašky (90 %) a na třetím kompostování (63 %). Nejméně časté jsou naopak nákupy ovoce a zeleniny do tzv. nekonečných sáčků (24 %) a zcela bezobalové nákupy (2 %).

Téměř tři pětiny (58 %) dotázaných považují dopad výroby nakupovaných potravin na životní prostředí za důležitý. Opačný názor má 39 % dotázaných. Od roku 2022 se ukazuje mírný nárůst podílu lidí, považujících dopad výroby potravin na životní prostředí za důležitý.

asovky
Panel 3

opvv fin

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

logo insta2

  linkedin

fb logo soutwit logo sou

 

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: