DomovTiskové zprávyEkonomickéPráce, příjmy, životní úroveňObčané o ekonomické situaci svých domácností – říjen 2011

Občané o materiálních podmínkách a finanční situaci svých domácností – březen 2025

V šetření CVVM SOÚ AV ČR, které probíhalo v druhé polovině března 2025, byly položeny dotázaným starších 15 let otázky týkající se hodnocení materiálních životních podmínek jejich domácností, očekávání vývoje těchto podmínek v tomto roce a také finanční a materiální situace jejich domácnosti.

Více než polovina (57 %) české společnosti hodnotí materiální životní podmínky svých domácností jako dobré, 35 % za „ani dobré, ani špatné“, 8 % je pokládá za špatné.

Necelá čtvrtina (23 %) obyvatel se domnívá, že v tomto roce se materiální životní podmínky jejich domácností zlepší, 22 % očekává zhoršení a více než polovina (52 %) předpokládá, že se nezmění. Méně než pětina (17 %) očekává v tomto roce zlepšení vývoje ekonomické situace v ČR. Téměř dvě pětiny (38 %) očekávají, že se ekonomická situace nezmění. Necelé dvě pětiny (39 %) očekávají zhoršení ekonomické situace.

Více než třetina české společnosti (36 %) vychází se svými příjmy obtížně, těch, kteří s příjmy vychází snadno, je více než šest desetin (63 %).

Více než čtvrtina (26 %) dotázaných uvedla, že se v posledních 12 měsících ocitla v obtížné finanční situaci.

Dvě třetiny (70 %) českých občanů považují svoji domácnost za „ani bohatou, ani chudou“. Dalších 15 % se domnívá, že jejich domácnost je chudá. Na druhé straně za bohatou svoji domácnost označila více než desetina (14 %) dotázaných.

Míra subjektivní deprivace v různých oblastech spotřeby je nejnižší u základních životních potřeb, jako je jídlo, oblečení a běžné potřeby pro domácnost (7 % dotázaných uvedlo, že má jejich domácnost problém s jejich uspokojením) a nejvyšší u luxusního zboží, když přibližně sedm z deseti (84 %) domácností uvedlo, že jim na nákup tohoto zboží nedostačuje příjem domácnosti.

asovky
Panel 3

opvv fin

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

logo insta2

  linkedin

fb logo soutwit logo sou

 

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: