DomovTiskové zprávyOstatníOstatní - RůznéNákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2025

Plýtvání potravinami v českých domácnostech – Potraviny 2025

Více než polovina české veřejnosti (56 %) považuje plýtvání potravinami za velký problém, podle dalších více než dvou pětin (41 %) plýtvání potravinami správné není, ale jsou tu aktuálnější problémy, které je potřeba řešit, a pouze 2 % českých občanů nepovažuje plýtvání potravinami za celospolečenský problém.
Téměř dvě třetiny (65 %) občanů deklarují, že celkové množství potravin vyhozených jejich domácností nepřesahuje 10 %. Pětina (20 %) dotázaných se pak přiklání k variantě, že jejich domácnost vyhodí více než 10 %, ale méně než čtvrtinu potravin. Pouze 3 % dotázaných přiznala vyhazování více než čtvrtiny, ale méně než poloviny potravin. Naopak 12 % veřejnosti tvrdí, že jejich domácnost nevyhazuje žádné potraviny.

Z konkrétních důvodů, proč omezit plýtvání potravinami, zmiňují respondenti jako nejdůležitější finanční úsporu jejich domácnosti a přínos pro životní prostředí.
Mezi nejčastější důvody nespotřebování potravin uváděné těmi, kteří nějaké potraviny vyhazují, patří přebytky v podobě odkrojků, to, že na potraviny prostě zapomenou, potraviny se zkazí nebo projde jejich datum spotřeby.
Necelé dvě pětiny (37 %) lidí věří, že by se dalo vyhnout vyhození „spíše menšiny“ z vyplýtvaných potravin, další desetina (10 %) pak tvrdí, že se nedá vyhnout žádnému nebo téměř žádnému množství z vyhozených potravin a že nemohou svůj potravinový odpad eliminovat. Že by se dalo vyhnout asi polovině produkovaného potravinového odpadu, se domnívá necelá čtvrtina (24 %) veřejnosti, více než pětina (21 %) pak připouští, že je v jejich silách vyhnout se většině produkovaného odpadu a 6 % uvedlo, že by se mohlo vyhnout všemu nebo téměř všemu potravinovému odpadu, který jejich domácnost produkuje.

asovky
Panel 3

opvv fin

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

logo insta2

  linkedin

fb logo soutwit logo sou

 

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: