Metodologie Panelu Naše společnost
Pravděpodobnostní Panel Naše společnost (PNS) navazuje na dlouhodobou činnost Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR v oblasti zkoumání postojů a názorů českých občanů a občanek. Cílem PNS je získávat spolehlivé informace o současné české společnosti, studovat a vysvětlovat trendy v postojích a chování a výsledky pak veřejně publikovat. K účasti je vyzváno jen několik tisíc českých občanů a občanek, kterým bude nabídnuta možnost, aby jejich prostřednictvím byl slyšet hlas české veřejnosti.
Základní popis PNS
Výraz panel v této souvislosti znamená, že jde o soubor respondentů a respondentek, kteří jsou ve výzkumech dotazováni opakovaně. V pravděpodobnostním výběru jsou dotazovaní lidé, kteří jsou oslovováni tazateli a tazatelkami CVVM k účasti v panelu na náhodně vybraných adresách. Tento postup zaručuje, že respondenti ze všech domácností v České republice mají šanci se výzkumu účastnit. Sběr dat pomocí pravděpodobnostního panelu naplňuje nejvyšší standardy vědeckých výběrových šetření a přináší několik zásadních výhod:
- Vysoký standard metodologie zajišťuje větší reprezentativitu vzorku.
- Na otázky odpovídají i lidé, kteří by nikdy z vlastní iniciativy dotazníky nevyplňovali.
- Je možné sledovat proměny názorů, postojů ale i zkušeností na úrovni jednotlivých osob.
- Díky pravděpodobnostnímu výběru lze statisticky korektně vyčíslit výběrovou chybu výzkumu.
Respondenti a respondentky vybraní do Panelu Naše společnost jsou z velké části dotazovaní online (tzv. CAWI). Ta část, která nepoužívá internet, je i nadále dotazována osobně prostřednictvím tazatelů a tazatelek CVVM (tzv. CAPI). Vzhledem k tomu, že účastníci a účastnice výzkumů pocházejí pouze z námi náhodně vybraných adres, není možné se do panelu přihlásit, pokud není daná domácnost vybrána.
Odborný popis metodologie PNS
Do PNS jsou respondenti a respondentky vybíráni pomocí vícestupňového stratifikovaného výběru skupin s opakováním. Oporou výběru je Registr sčítacích obvodů a budov (RSO). Strata výběru jsou kraje ČR křížené s velikostí obce (66 strat). V rámci každého strata je primární jednotka výběru obec. Při výběru obce je zohledňován její počet obyvatel (větší obec má větší pravděpodobnost výběru) a výběr umožňuje opakování výběru obce. V rámci obce je vždy vybráno náhodně 6 adres budov opět s pravděpodobností podle počtu obyvatel budovy.
Tazatel nebo tazatelka navštíví adresu a provede náhodný výběr jedné domácnosti, kterou se pokusí kontaktovat. Pokud se domácnost kontaktovat nedaří, tazatel či tazatelka navštíví adresu nejméně třikrát a pokusí se o navázání spolupráce. Při úspěšném navázání spolupráce je v domácnosti dále náhodně vybrána jedna osoba starší 15 let. Tato osoba vyplní registrační dotazník a v pravidelných intervalech jsou jí dále zasílány dotazníky prostřednictví internetu (CAWI). Pokud osoba nemá přístup k internetu, vyplňuje dotazníky pravidelně společně s tazatelem (CAPI). Navázat počáteční spolupráci se daří průměrně v 32 % případů (tzv. initial recruitment rate). Návratnost jednotlivého výzkumu v rámci panelu je přibližně 85 %.
Tento postup společně s designovými vahami zohledňujícími počet obyvatel domácnosti a post-stratifikačními vahami zajišťuje reprezentativitu výběru vzhledem k cílové populaci obyvatel Česka starších 15 let.
V současné době je velikost panelu přibližně 2000 respondentů a lze na něm provádět výzkumy přibližně o velikosti 1700 respondentů. V případě menšího výzkumu lze zohlednit sociodemografické charakteristiky respondentů a zvyšovat pravděpodobnost podvýběru skupinám, které jsou v panelu podreprezentované.