DomovTiskové zprávyOstatníOstatní - RůznéNákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2025

Nákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2025

Ve výzkumu Potraviny 2025 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k nakupování potravin. Respondenti uváděli, jaké aktivity a nákupní návyky jejich domácnosti mají, jakou částku na potraviny měsíčně vydají a podle jakých kritérií a kde nakupují. V další části výzkumu jsme se zaměřili na nákupní chování, které může přispívat nebo naopak působit jako prevence plýtvání potravinami.

Nejčastěji Češi chodí nakupovat potraviny několikrát týdně, jedná se o více než polovinu (52 %) dotázaných. Necelá třetina chodí nakupovat jedenkrát týdně (32 %) a pouze 6 % nakupuje potraviny každý den.

Nejobvyklejší místa nákupů potravin jsou hypermarkety (99 % zde alespoň někdy nakupuje), menší obchody (91 %) a specializované prodejny jako je pekařství, řeznictví apod. (86 %). Nejméně časté jsou nákupy v bezobalových prodejnách (10 %). Z novějších forem nákupů využívá pětina dotázaných (20 %) aspoň občas dovoz nákupů (např. Rohlík.cz, Košík.cz, iTesco)

Z aktivit, které spíše přispívají k plýtvání potravinami, lidé nejčastěji nakupují potraviny, protože jsou ve slevě nebo ve výhodném balení (alespoň občas to dělá 92 % dotázaných) a nejméně často nakoupí potraviny, které nepotřebují (26 % dotázaných to alespoň občas udělá).

Nejčastěji praktikovanými činnostmi, které vnímáme jako prevenci plýtvání potravinami, je kontrola zásob ve spíži a lednici před cestou na nákup (83 % to alespoň občas udělá) a plánování jídel, která se budou z nakoupených potravin připravovat (81 %).

asovky
Panel 3

opvv fin

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

logo insta2

  linkedin

fb logo soutwit logo sou

 

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: