Editorial

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

časopis Naše společnost se Vám podruhé dostává do rukou v novém vzhledu. A prozrazuje na sebe, že hodlá zůstat časopisem vícera barev. Oproti minulému číslu, kde byla vyvedena fialově, tentokrát obálka odhaluje další barvu.

Číst dál…

Spojeni vírou? Význam náboženství pro výběr partnera v Česku a na Slovensku

Na základě mnoha empirických výzkumů je současná Česká republika považována oproti Slovensku za více sekulární. Tyto rozdíly v míře sekularity mezi oběma zeměmi byly často zjišťovány především prostřednictvím měr forem tradiční religiozity. Pokles těchto měr religiozity ve společnosti je obecně vysvětlován prostřednictvím sekularizační teze. Jednotlivé sekularizační teorie pak nahlížejí sekularizační proces jako pokles významu náboženství n…

Číst dál…

Meziskupinové kontakty a postoje k Romům v ČR ‒ analýza s využitím smíšených metod výzkumu

V článku je prezentována aplikace smíšeného výzkumu na příkladu mezietnických postojů (předsudků). Cílem bylo zanalyzovat postoje majoritní společnosti k Romům ve vztahu k meziskupinovému kontaktu, tedy zjistit, zda osoby z majoritní společnosti mající nějaký bližší kontakt s romskou minoritou vykazují odlišnou míru předsudečnosti oproti těm, kteří kontakty s Romy jako přáteli nebo dobrými známými nemají. Pro analýzu byla vyu…

Číst dál…

Stanford Network Analysis Project ‒ zdroj dat a nástrojů pro analýzu sociálních sítí

Analýza sociálních sítí představuje relativně mladý přístup ke zkoumání sociální reality. Tato technika, která se inspiruje Morenovou sociometrií, je založena na analýze relačních dat, tedy vazeb mezi aktéry. Tvoří tak alternativu ke klasickým technikám, jež se zaměřují na zkoumání atributů respondentů (např. jejich úrovně vzdělání). Analýza sociálních sítí sice pron…

Číst dál…

Mediální archiv Newton a jeho využití v sociologii

V textu se zabývám mediálním archivem Newton  a jeho využitím v sociologických analýzách. Mediální archiv Newton je nejvyužívanějším českým archivem mediálních textů. V největší míře ho využívají tisková oddělení soukromých společností, tiskoví mluvčí a PR agentury pro monitoring médií. Tato klientela má největší podíl na příjmech arc…

Číst dál…

asovky
Panel 3

opvv fin

stante se tazatelem

Chcete se stát aktivními členy CVVM?

Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země.

loga 06

Sociální sítě

logo twit2logo insta2

fb logo soutwit logo sou

Odběr novinek

Odebíráte následující zaškrtnuté položky: