Ostatní - Různé
Česká veřejnost o lokálních potravinách – Potraviny 2024
Do speciálního výzkumu Potraviny 2024 zaměřeného zejména na plýtvání potravinami a nákupní a spotřební chování českých občanů zařadilo letos CVVM i velký blok otázek týkajících se lokálních potravin. V rámci výzkumu jsme např. zjišťovali, jestli se respondenti zajímají o téma lokálních potravin, jestli tyto potraviny nakupují, a pokud ano, tak jaké, jak často, kde a proč. Věnovali jsme se také názoru respondentů na dostupnost lokálních potravin v místě jejich bydliště, překážkám, které jim brání, aby tyto potraviny kupovali častěji, nebo podpoře produkce lokálních potravin od různých územních celků. Odpovědi na výše uvedené otázky a mnoho dalších jsou tématem této tiskové zprávy.
Nákupní a spotřební chování českých domácností a postoje k obalovým materiálům – Potraviny 2024
Ve speciálním výzkumu Potraviny 2024 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k nakupování potravin. Respondenti uváděli, jaké aktivity a nákupní návyky jejich domácnosti mají, jakou částku na potraviny měsíčně vydají a podle jakých kritérií a kde nakupují. V další části výzkumu jsme se zaměřili na nákupní chování vzhledem k životnímu prostředí, nakupování bez obalu nebo jak relevantní je pro české občany zvažovat dopad výroby potravin na životní prostředí.
Česká hospoda (2023)
Výzkumný projekt „Pivo a hospody v české společnosti“, realizuje CVVM SOÚ AV ČR nepřetržitě od roku 2004. Zpráva přináší základní výsledky o obrazu české hospody u české veřejnosti, funkcích, které podle ní plní, a hodnocení změn, které prodělává, včetně očekávaného směřování dalšího vývoje. Poslední blok je věnován otázkám na hospody v místě bydliště a na jejich zanikání, resp. vznikání v posledních letech.
Obliba a navštěvování restauračních zařízení (2023)
Výzkumný projekt „Pivo a hospody v české společnosti“, realizuje CVVM SOÚ AV ČR nepřetržitě od roku 2004. Tato zpráva přináší základní výsledky týkající se toho, jaké gastronomické podniky mají lidé v oblibě, jak často a z jakých důvodů je navštěvují nebo jaké dopady pro ně měla opatření během pandemie C-19. Součástí je také informace o tom, jaké během návštěvy preferují nápoje.
Zájem o pivo a jeho výběr (2023)
Výzkumný projekt „Pivo a hospody v české společnosti“ realizuje CVVM SOÚ AV ČR nepřetržitě od roku 2004. Tato zpráva přináší základní výsledky toho, jak se lidé zajímají o značku nebo typ piva, které pijí, zda stabilně preferují určitou značku, nebo je raději střídají a ochutnávají neznámá piva, a jak jsou pro ně při výběru piva důležité některé vybrané aspekty.
Pivo v české společnosti (2023)
Výzkumný projekt „Pivo a hospody v české společnosti“ realizuje CVVM SOÚ AV ČR nepřetržitě od roku 2004. Tento text přináší základní informace o vývoji podílu konzumentů piva mezi dospělými obyvateli České republiky a o množství a frekvenci, s jakou pivo pijí, a všímá si také postavení piva nealkoholického a jeho vývoje v posledních letech. Dále přibližuje okolnosti, za jakých lidé pivo pijí, včetně změn mezi obdobím před a po pandemii C-19, a ukazuje vývoj postoje obyvatel k českému prvenství v konzumaci piva.
VÝZKUM O SITUACI ROMŮ 2024
Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR (CVVM) bude v období srpen až říjen 2024 sbírat data v rámci mezinárodního šetření Výzkum o situaci Romů 2024. Výzkum zadala Agentura Evropské unie pro základní práva (FRA). FRA je nezávislá agentura EU, která nemá žádnou spojitost s národními vládami nebo orgány a která napomáhá tomu, aby se se všemi občany Evropské unie zacházelo důstojně a byla respektována jejich práva.
Postoje obyvatel České republiky k novele zákona o českém školství, navrhovaným opatřením a k inkluzivnímu vzdělávání – srpen/září 2023
V rámci pravidelného šetření Centra pro výzkum veřejného mínění SOÚ AV ČR, jež probíhalo od srpna do září 2023, jsme se vybraných občanů tázali na jejich názor týkající se inkluzivního vzdělávání. Konkrétně jsme zjišťovali názory na to, zda by se měly v běžných třídách vzdělávat děti s tělesným, smyslovým či mentálním postižením, děti cizí státní příslušnosti, romské děti, děti z chudých či naopak bohatých rodin a děti mimořádně nadané. Dále jsme se české veřejnosti dotazovali na postoje k opatřením zavedeným novelou zákona o českém školství a k aktuálně navrhovaným opatřením.
Nejvyšší podpoře se těší opatření týkající se předškolního vzdělávání. Naopak nejméně populárním je prodloužení povinné školní docházky na 10 let, podpořila by ho necelá třetina (33 %), naopak proti jsou takřka tři pětiny (58 %) české veřejnosti.
Česká veřejnost o samozásobitelství a zahradničení – červen/červenec 2023
Velká část pravidelného výzkumu CVVM Naše společnost realizovaného v červnu a v červenci 2023 byla věnována tématu samozásobitelství a zahrádkaření. Šlo o otázky, jejichž zařazení je součástí aktivit Sociologického ústavu AV ČR v rámci Strategie AV21 Potraviny pro budoucnost.
Konkrétně jsme zjišťovali, zda se lidé věnují různým činnostem souvisejícím se samozásobitelstvím, zda se věnují produkci vlastních potravin (ovoce, zelenina, vejce, maso, apod.) a pokud ano, tak kde a proč, zda lidé, kteří ve své domácnosti něco pěstují či vyrábějí, tak tyto produkty někomu darují nebo s někým vyměňují, případně s kolika lidmi. Zajímal nás i pohled z druhé strany, tedy zda sami lidé od někoho dostávají doma vyrobené či vypěstované potraviny. V neposlední řadě jsme se zaměřili i na způsob nakládání s bioodpadem a porovnání současného zásobování potravinami s dobou před deseti lety.
Plýtvání potravinami, nákupní a spotřební chování českých domácností – červen/červenec 2023
Více než polovina české veřejnosti (52 %) považuje plýtvání potravinami za velký problém, podle dalších více než dvou pětin (42 %) plýtvání potravinami správné není, ale jsou tu aktuálnější problémy, které je potřeba řešit, a pouze necelá dvacetina (5 %) českých občanů nepovažuje plýtvání potravinami za celospolečenský problém.
Nejdůležitějším důvodem pro omezení plýtvání potravinami je dle respondentů finanční úspora jejich domácnosti (75 %), nejméně důležitým pak možnost svým chováním změnit společnost (34 %).
Více než polovina žen (54 %) zajištuje veškeré nákupy potravin v domácnosti, stejnou roli ale hraje jen necelá čtvrtina mužů (23 %).
Strana 2 z 23
Přihlaste se do naší tazatelské sítě a podílejte se na výzkumech, které zná celá země. |